گفتگو با پنج مداح شهرستان گناوه

شور آفرینان حماسه حسینی از شعور حسینی می گویند

شناسه خبر : 48601

1396/07/13

تعداد بازدید : 12

شور آفرینان حماسه حسینی از شعور حسینی می گویند
نوایی و شوری در میان هییت ها می پیچد، نوای ذاکرین حسین (ع)؛ از ذاکرین شهرمان(گناوه)، همان ها که شور و حرارت حسینی را در ما دو چندان می کنند، می گوییم:

به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه الزهرا(س) گناوه؛ محرم می آید و عاشقان ابا عبدالله و یارانش به تکاپو می افتند، هر کسی تخصصی دارد و زمینه نهضت حسین علیه السلام وسعت زیادی دارد، کافیست با شروع ماه غم، شب ها به جای جای شهر سری بزنیم، همه جا رنگ و بوی حسینی و زینبی دارد.

 نوایی و شوری در میان هییت ها می پیچد، نوای ذاکرین حسین (ع)، همان ها که دستت را با سینه ات آشنا می کنند تا با هر ضرب اندکی بفهمیم ضربه سیلی هایی که اهل بیت سیدالشهداء برای دفاع از رسالت رسول الله چشیدند.

 از ذاکرین شهرمان(گناوه)، همان ها که شور و حرارت حسینی را در ما دو چندان می کنند، می گوییم :

 

حسن توزی

با نوایش خاطراتی زنده می شود...؛ صدایی آشنا که تو را به دهه 60 می برد؛ همرزم و همراه با شهدا، نوای حسین حسین پشت خاکریز جبهه حق، عجب حال و هوایی دارد...

حاج حسن توزی را می گویم؛ حاج حسن این روزها کمی دلگیر است می گوید اخلاص در کارمان کمرنگ شده با این حال با اقتدار می گوید تا زنده ام محرم و صفر را میدان عشق بازی شهدا با اربابشان ترسیم می کنم.

 

لطفا بیوگرافیتان را بگویید؟

توزی: حسن توزی هستم با سابقه چهل و چهار سال سابقه و خادمی در خانه اهل بیت علیه السلام و از بچه های جبهه و جنگ و دارای شش جلد کتاب و نوگرایی های فراوان سنتی ...

 مداحی را از چه از زمانی شروع کردید؟

توزی: شروع مداحی حقیر قبل از انقلاب و مکملش در کنار رزمندگان و شهدای جبهه و جنگ بوده و امروز و حال که با خط و مشی شهدا افتخار دارم این وظیفه را به نحو احسن انجام دهم و تجربیاتم را به نسل جدید انتقال دهم تا با زبان شهدا بگویم دست از نظام و انقلاب بر ندارید و پشتیبان ولایت فقیه باشید که به فرمایش معمار کبیرانقلاب حضرت امام (ره) هرچه داریم از محرم و صفر بوده است. 

از بهترین خاطرات خود از مداحی در کنار شهدا و در جبهه های دفاع مقدس بگویید؟

توزی: تنها خاطره ایی که از شهدا دارم، شاید شاهد پرواز سبکبالان عاشقی بودم که میل جنت الاماوا کردند  و حقیر بال شکسته ایی که توانستم بعد از از پرواز پرستوهای مهاجر، این ترسیم را تا زنده ام در وصف شهدا، در محرم و صفر و کل اعیاد به میدان رشادت بگذارم.

 آسیب های حوزه مداحی که در روند تاثیرگذاری های معنویت مراسم سیدالشهداء دخالت دارند، چه چیزهایی هستند؟ 

توزی: وقتی اخلاص کمرنگ  شود، مطالعات تاریخی در روند مصایب اهل بیت (ع) کم شود، اسیب های حوزه مداحی تاثیرات منفی به جای می گذارد.

 از آن زمانی که مداحی را شروع کردید  تا کنون چه تغییراتی در این حوزه شکل گرفته است؟

توزی: با سابقه ۴۴ سال بالغ بر ۸۰% تغیبرات سنتی و مداحی اعم از آهن گهای متفاوت سنتی و اشعار قوی گوناگون عاشورایی مخصوصا گامهای حماسی، بخصوص اشک در سینه سنتی؛ در سینه سنتی حرف روز را می زند.

از روند بکارگیری مداحان در هیئت های شهر راضی هستید؟

توزی: با توجه به اینکه هیئت های بومی شهراعتماد کمتری به نوحه خوانهای شهر می کنند، باید روی این قضیه بیشتر کار شود تا مردم این دیار کهن، هنر قویتری از خود به جای بگذارند.

کدام سبک نوحه و مداحی تاثیر گزاری بیشتری در میان جوانان در این شب ها داشته است؟ 

توزی: سنتی و نوگراحیهای بروز و امیخته از تاریخ عاشورا

 هییت های عزاداری بر روی یک روش خاص در مداحی و سینه زنی اصرار دارند یا اختیار با خود مداح است؟ 

توزی: درچهارچوب سنت و با رعایت موازین نوگرایی و سنتی میتوان گفت اصول اصلی چه از جنبه نوحه سرا و چه از هئیت رعایت میشود.

 اگر پیشنهادی جهت ارتقاء وضع فعلی در حوزه کاری خودتان بین هیئت ها دارید بفرمایید؟

توزی: با افکار جدید نوگرایی سنتی قوی  و با اطلاعاتی مکفی می توان علم دیرین این دیار را با رهنمودهای رهبر فرزانه نظام برای نسل اینده بهبود بخشید.

 

سید علی فاطمی

سید علی فاطمی مقتل هویزه را سرآغاز مسیرش می داند، جایی که برای اولین بار نوای حسین حسین سر داد فارغ از مسئولیتی که دارد همیشه پا در رکاب تمام برنامه ها و دلسوز و پیگیر همه کمبودها بوده و می گوید هیئت ها با ما همکاری و همدلى لازم را ندارند.

بیشتر سلیقه خودشان برایشان مهم است نه فن و تخصص، بعضی مواقع برخی مصائب حسین(ع) و اهل بیتش را طوری مطرح که اهل بیت را خار می کنند؛ سید علی فاطمی پیشتاز این حوزه گلایه های زیادی دارد؛ از نگاه ابزاری به مداح توسط هیئت ها گرفته تا اغراق در بازگویی حقایق، با این حال این خادم حسینی رعایت اخلاق را حلال تمام مشکلات می داند...

لطفا بیوگرافیتان را بگویید؟

فاطمی: سید علی  فاطمی متولد سال 61 در شهرستان گناوه و مسئول فعلی کانون مداحان و شعرای    اینی تبلیغات اسلامی گناوه و همچنین مدیر کانون بسیج مداحان سپاه انصار الحسین گناوه هستم. 

مداحی را از چه از زمانی شروع کردید؟

فاطمی: حقیر در خانواده مذهبی متولد شدم و از دوران نوجوانی به مداحی علاقه مند بودم به گونه ای که به عنوان  تک خوان گروه سرود مدرسه و قاری قرآن صف صبحگاه و مداحی در مدارس را مکررا انجام می دادم.

اولین مداحی به سبک سنتی را در هویزه و محل دفن شهدا و یادمان هویزه دراردوی مدارس دوران متوسطه در سال 1379 انجام دادم و در دو سبک مداحی شامل سینه زنی سنتی و مداحی کلاسیک و ادعیه و مناجات به لطف خداوند متعال  انجام وظیفه می کنم.

لازم می دانم یادآوری کنم که اصلی ترین و بقولی محل فعالیت حقیر هیئت کریم اهل بیت (ع) مرقد حاج سید رضا (ره) می باشد ولی در سطح شهر به عنوان خادم ال الله خدمت می کنم.
در حال حاضر مدت 8 سال هست مسئول بسیج مداحان و 6سال مسئول کانون مداحان  و شعرای اینی هستم .

  آسیب های حوزه مداحی که در روند تاثیرگذاری های معنویت مراسم سیدالشهداء دخالت دارند، چه چیزهایی هستند؟ 

فاطمی: لازم است بدانید متاسفانه به نظر حقیر هیئات مذهبی در امر شناسایی مداحان سنتی موفق نبوده اند، چون هنوز خیلی از هیئات ما بدون اطلاع و فقط صرفا چون فلان مداح از خارج از گناوه هست دعوت می شود و پس از اجرا مردم با حقیر تماس می گیرند و گلایه می کنند که چرا به مداحان شهرستان بها داده  نمی شود.

 
گاهی دعوت از مداحان فقط و فقط برحسب سلیقه می باشد نه اینکه بار فنی در اجرا باشد؛ باید این نکته را متذکر شوم که در برخی از هیئات کسانی مسئول دعوت از مداحان هستند که اصلا تخصصی در این رابطه ندارند؛ به نظر شما وقتی یک هیئت 13شب مراسم دارد و در هر 13شب مداح از بیرون دعوت می کند موفق بوده؟؛ موفقیت زمانی است که شما مداح خود و شهر خود استفاده کنید.

آسیب های حوزه مداحی که در روند تاثیرگذاری های معنویت مراسم سیدالشهداء دخالت دارند، چه چیزهایی هستند؟ 

فاطمی: آسیب های مداح زیاد است که الحمدالله و با لطف تلاش های کانون مداحان و بسیج مداحان و همراهی مداحان کنترل شده و در حال رفع کامل هست، لکن آسیب هایی که از نظر کانون مداحان آسیب جدی هستند _ خواندن اشعاری بست که اهل بیت را خار و ذلیل میک ند مثلا در سینه زنی سنتی گفته می شود در خیمه علیل است عابد دل غمگین - کلمه علیل درست نیست و یا قاسم از جمله گه خویش به میدان آمد -در هیات حجله قاسم گرفتن خیانت به اهل بیت است و درست نیست فکر و اندیشه
جوان امروز را دچار تردید کنیم.

آسیب دیگر نگاه کاسب کارانه به مداحی اهل بیت است و دیگری استفاده از الفاظ و کلمات لهو و لعب و دور از شان ال الله در همان مصرع قاسم از جمله گه عیش به میدان آمد می توان گفت قاسم از خیمه گه خویش به میدان آمد می توان آسیب ها را با مطالعه دقیق و آگاهی تصحیح و رفع کرد.

 از آن زمانی که مداحی را شروع کردید  تا کنون چه تغییراتی در این حوزه شکل گرفته است؟

فاطمی: تقریبا از سال 78 تا کنون مداحی می کنم ولی به صورت حرفه ای از سال 82 مداحی را انجام می دهم؛ مداحی نسبت به گذشته خیلی پیشرفت کرده و  مورد توجه بزرگان دین خصوصا رهبری انقلاب قرار دارد، امروز شما باید اشتباه نداشته باشی و یا به حداقل برسانی و ملزم هستید که نوحه و روضه تان به روز و با شیوه های امروزی باشد؛ کوچکترین تعلل شما را با مشکل مواجه می کند.

امروز مداحی به صورت علمی ست یعنی باید دانش داشته باشید، مقتل را بشناسید، شعر و نوحه را بشناسید حقیقتا مداحی امروز با سال های اولیه مداحی حقیر و گذشته فرق دارد و پیشرفت کرده است.

از روند بکارگیری مداحان در هیئت های شهر راضی هستید؟

فاطمی: با صراحت عرض می کنم کلا ناراضی هستم چون مداحانی که دعوت میشود برخی از روی شایستگی نیستند جا دارد از آن دسته عزاداری که مدعی هستند مداحان ما قوی نیستند و یافتنی نیستند .

یک سوال کنم و آن اینکه آیا به نسبت مداحان ما، سینه زن حرفه ای و فنی در هیئت مان داریم؟؛ آیا هیئت امنا نفوذی و فنی
داریم؟؛ البته ما در کانون مداحان هیئت یک نکته را متذکر شده ایم و میشویم که باید مداحان تلاشی کنند و با تمرین و کار فراوان خودشان را اثبات کنند؛ اما گاهی هیئات به مداحان  گناوه فقط نگاه ابزاری دارند.
 

 کدام سبک نوحه و مداحی تاثیرگذاری بیشتری در میان جوانان در این شب ها داشته است؟ 

فاطمی: بالطبع سبک نوحه سرایی و سینه زنی سنتی چون با گوشت و پوست مردم عجین است.

هیئت های عزاداری بر روی یک روش خاص در مداحی و سینه زنی اصرار دارند یا اختیار با خود مداح است؟ 

فاطمی: اختیار با هیئت است که در چه زمینه ای عزاداری کند و اگر خواسته ای به مداحان منتقل می کند و مداح درصورت صلاحدید اجرا می کند؛ البته در برخی هیئات که مداح ثابت دارند  این کارها با همفکری خوب اجرا می شود. 

اگر پیشنهادی جهت ارتقاء وضع فعلی در حوزه کاری خودتان بین هیئت ها دارید بفرمایید؟

فاطمی: پیشنهاد حقیر بعنوان عضو کوچکی از جامعه مذهبی شیوی ابتدایی به مداحان عرض می کنن که تلاشی را فراموش نکنید و ان شاءالله امسال از بعد از محرم و صفر کانون  جلسات خوبی را تدارک دیده  و انجام خواهد داد  تا به حول و قوی الهی سال بعد شاهد اجرا های بهتر مداحان باشید.

 و اما به هیئات  مذهبی هم پیشنهاد می کنم به مداحان خوب و مخلص شهرستان احترام کنید و برای اجرا از آنها دعوت کنید و از مداحان بخواهید خوب اجرا کنند، نکات قوت و ضعف مداح را محترمانه بگویید تا رفع شود، نه اینکه از ایشان دعوت نکنید .

همچنین هیئات به مداحی که سالیان متمادی در سرما و گرما  و بدون امکانات در آن محل فعالیت داشته بی حرمتی نشود، گاهی شنیده می شود، به مداح بی حرمتی می شود؛ باید بدانیم جایگاه مداح در هیئت از همه ارکان بالاتر و مهمتر است.

ان شا الله با درایت و اخلاق بیشتر شاهد حضور مداحان خوب شهرستان در هیئات مذهبی باشیم.

 

قاسم تاوان

کربلایی ها کربلا را خوب می شناسند؛ اولین بار در مسجد چرومی دعای توسل خوانده و حالا شده کربلایی قاسم تاوان؛ شور شهدایی در نوحه هایش زبانزد خاص و عام است، او هم از نبود اخلاص در کارها میگوید اما در مقابل، سطح مداحی و نوحه خوانی را نسبت به گذشته با کیفیت تر می داند، می گوید قدر مداحان بومی را باید بیشتر بدانیم و بین ذاکرین حسینی تبعیض نگذاریم.

 لطفا بیوگرافیتان را بگویید؟

تاوان: قاسم تاوان هستم، تقریبا 20 سال است که مداح و ذاکر اهل بیت هستم.

 مداحی را از چه از زمانی شروع کردید؟

تاوان: اولین بار در مسجد حضرت ولی عصرعج (چرومی) دعای توسل خواندم و بعد با تشویق بچه های مسجد ادامه دادم .

 بنظر شما در شناسایی و بکارگیری سینه زنی سنتی بوشهری هییت های شهر چقدر موفق بوده‌اند؟ 

تاوان: تقریبا موفق بودند چون در سال های اخیر با توجه به افزایش هیئت ها و حسینیه ها باعث بروز پدیده های مداحی سنتی خوان جوان شده است که هم از لحاظ ایمانی و خلوص نیت وهم از لحاظ بالا بودن اطلاعات در مورد مداحی پیشرفت خوبی داشته اند .

 آسیب های حوزه مداحی که در روند تاثیرگذاری های معنویت مراسم سیدالشهداء دخالت دارند، چه چیزهایی هستند؟ 

تاوان: رقابت های ناسالم، وجود خود بزرگ بینی در بعضی از مداحان و در اندکی کمبود خلوص (از جمله خودم ).

 از آن زمانی که مداحی را شروع کردید  تا کنون چه تغییراتی در این حوزه شکل گرفته است؟

تاوان: بالا رفتن سطح مداحی و بروز رسانی اطلاعات و تحول معروف کلاسیکی شدن مداحی از علل های ان است .

از روند بکارگیری مداحان در هیئت های شهر راضی هستید؟

نسبتا خوب است و در مقابل سال های اخیر روند رو به رشدی داشته اند .

کدام سبک نوحه و مداحی تاثیر گزاری بیشتری در میان جوانان در این شب ها داشته است؟ 

تاوان:روش کلاسیک و شور.

هییت های عزاداری بر روی یک روش خاص در مداحی و سینه زنی اصرار دارند یا اختیار با خود مداح است؟ 

بیشتر نظر هیت ها است، ولی متناسب با شرایط، مداحان عقاید خود را در مراسمشان مطرح می کنند.

 اگر پیشنهادی جهت ارتقاء وضع فعلی در حوزه کاری خودتان بین هیئت ها دارید بفرمایید؟

منظم تر شدن برنامه ها، استفاده از مداحان بومی، قدر شناسی از مداحان، رفع تبیعض بین مداحان.

 

زینب خواجه

زینب خواجه نامش و ذکر حسین حسینش بین بانوان شهر شهره است، بیش از دو دهه است در نشر معارف و سنت اهل بیت بین بانوان می کوشد و علاوه بر ابنکه مداح باشد مبلغ دین و شاکرد مکتب امام صادق(ع) است.

 خواجه می گوید اشعار سنتی سالهاست تغییر نکرده و تکراری شده است؛ او خلوص نیت و میان هم صنف های خود بودن را، لازمه ی انجام رسالت حسینی اش می داند...

 لطفا بیوگرافیتان را بگویید؟

خواجه: زینب خواجه هستم، مداح و مبلغ مدرسه علمیه الزهرا(ِس) گناوه

 از بهترین خاطرات خود از مداحی در کنار شهدا و در جبهه های دفاع مقدس بگویید؟

خواجه: مداحی در حرم امام حسین علیه السلام  و در جمع زوار حضرت  و قرائت دعا در جمع خواهران طلبه در مسجد شجره موقع احرام.

 بنظر شما در شناسایی و بکارگیری سینه زنی سنتی بوشهری هییت های شهر چقدر موفق بوده‌اند؟ 

خواجه: زیاد موفق نبوده اند.

 آسیب های حوزه مداحی که در روند تاثیرگذاری های معنویت مراسم سیدالشهداء دخالت دارند، چه چیزهایی هستند؟ 

خواجه: دوری از معنویات و خلوص نیت و داشتن رقابت و اختلاف.

 از آن زمانی که مداحی را شروع کردید تا کنون چه تغییراتی در این حوزه شکل گرفته است؟

خواجه: قریب به 25سال است که مداحی می کنم و تغییراتی صورت گرفته ولی آنچنان موثر نبوده است .

 از روند بکارگیری مداحان در هیئت های شهر راضی هستید؟

 خواجه: تقریبا...

 کدام سبک نوحه و مداحی تاثیرگذاری بیشتری در میان جوانان در این شب ها داشته است؟ 

خواجه: مداحی کلاسیک بیشتر تاثیر گذار هست چون در طول سال مداحان در جمع و دم هستند ولی مداحی سنتی فقط دهه اول محرم و دهه آخر صفر و اوقات بسیار کم. 

متاسفانه در مداحی سنتی بیشتر اشعار تکراری هستند و نزدیک به 30 سالی که اشعار تکراری در مداحی های سنتی می شنویم و گاهی اوقات اشعاری به گویش محلی که در شأن اهل بیت (ع)  نیست .

 

رضا لیراوی

برخلاف سن و سالش شعور حسینی اش اما چه بزرگ است؛ می گوید حامیان من در این مسیر اول خدا و بعد پدر و مادرم هستند، شور حسینی همراه با شعور حسینی در رضا لیراوی کم سن و سال ترین مداح شهرستان هویداست....

لطفا بیوگرافیتان را بگویید؟

لیراوی: کربلایی رضا لیراوی هستم، ده سال سن دارم.

 مداحی را از چه از زمانی شروع کردید؟

علاقه ی من به مداحی و ذاکریِ اهلبیت بر می گردد، به همان دوران طفولیت که دو سال بیشتر نداشتم ولی کارم را به طور رسمی و در مجالس اهلبیت از شش سالگی اغاز کردم.

 حامیان و مشوقین شما در این راه چه کسانی بودند؟

لیراوی: پشتیبان اصلی من اول خدا و بعد اهلبیت و مشوقین من مادرم و پدربزرگ و مادربزرگ مادری ام بودن .و مادرم همواره در کنار من بود و من را در کار مداحی راهنمایی و ارشاد می کرد.

 اگر پیشنهادی جهت ارتقاء وضع فعلی در حوزه کاری خودتان بین هیئت ها دارید بفرمایید؟

لیراوی:  در کار مداحی متاسفانه تا حالا در شهرستان گناوه دوره و کلاس خاصی جهت تعلیم همسن و سالانم در امر مداحی وجود نداشته که ما به طور حرفه ای مداحی رو دنبال کنیم